Trends

Resumé - kort nieuws & faits divers

Kort nieuws & signaleringen - van microtrend tot nieuwe collectie. Regelmatige updates, tips zijn welkom!

Februari 2020


Unseen: faillissement, doorstart en onbetaalde rekeningen

unseen failliet

Eind januari werd Unseen failliet verklaard; nu maakt de fotobeurs Unseen een doorstart met nieuwe eigenaren Art Rotterdam, GalleryViewer en Westergas. Het faillisement zorgt voor veel ellende onder kunstenaars, leveranciers en personeel. Zij blijven achter met onbetaalde rekeningen. Het Parool tekende schrijnende verhalen op van onder meer fotografen, galeriehouders en het PR bureau.


Rugs By GUR bij Groen+Akker

rugsbygur
Rugs by GUR

Exclusief in Nederland: vanaf 13 maart zijn de handgemaakte wandkleden van Rugs By GUR te zien bij Groen+Akker in de Amsterdamse Pijp. GUR wil meer ‘fun’ toevoegen aan de Portugese traditie van wandkleden weven. Dit doen zij door illustratoren en designers uit te nodigen om een kleed te ontwerpen. De collectie bestaat inmiddels uit meer dan 50 kleden. Groen+Akker is een winkel voor interieur, design en cadeaus. In de collectie vind je grote merken zoals HAY, Vitra en Muuto, maar ook werk van (nog) onbekende en nieuwe merken en designers.


Open oproep Stimuleringsfonds: eigentijds gebruik van ambachten

open oproep ambachten
'Zonnestof', een samenwerking tussen ontwerper Pauline van Dongen en weefexpert Maaike Gottschal 

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelt ontwerpers in de gelegenheid met een voorstel te komen dat de gelijkwaardige samenwerking tussen ambachtslieden en ontwerpers versterkt en dat kan leiden tot een duurzame toekomst van het ambacht. Dien een projectplan in voor verkenningen, nieuwe gebruiken en/of toepassingen van traditionele en hedendaagse ambachten. Het project kan diverse vormen hebben, denk aan experiment in materiaal en techniek, ontwerpend/artistiek onderzoek of een bijzondere samenwerking binnen een werkplaats- of een lab. De voorkeur gaat uit naar projecten waarin duurzaamheid of circulariteit een rol speelt.


Miljoeneninvestering voor Starface

starface patch acne

Ik zag ze voor het eerst bij Sephora in Parijs: gillend-gele doosjes met stervormige pleisters om op je pukkels te plakken. Dat past perfect bij de opkomende acne positivity beweging die openheid over huidproblemen bepleit - van verstopte poriën tot cystische acne. Zoals iedere trend creëert ook acne positivity commerciële kansen. Waar een merk als Glossier naadloos aansluit op de esthetiek en lifestyle van millennials, kiest Starface voor een vrolijke, brutale branding die generatie Z aanspreekt, de groep met de meeste puistjes. Starface, gelanceerd in september 2019, haalt nu $ 2 miljoen op om te investeren in om onder meer nieuwe producten te kunnen ontwikkelen.


Bijzonder keramiek x buitengewone planten

caudax ceramics planters botanical variety
Beeld via Caudax

De bijzondere, handgemaakte bloempotten van Caudax bestaan uit twee delen: de bovenkant is poreus en heeft een afvoergat; de geglazuurde basis houdt overtollig water vast. Als je in New York woont kun je de potten inclusief zeldzame plant bestellen - een fantastische manier om de variëteit in de plantenwereld te onderstrepen. 


Brandless sluit deuren

brandless products
Live Well. Take Care. Do Good. Go broke. 

Na ruim twee jaar sluit de Amerikaanse startup Brandless zijn deuren. De payoff van Brandless: "Live Well. Take Care. Do Good." Brandless verkocht 'better you' producten - van shampoo tot muesli - en maakte 'shopping by values' mogelijk: je kon de webshop sorteren op jouw lifestyle. Veganistisch, kosher of cruelty-free bijvoorbeeld. Alle producten waren verkrijgbaar voor 3 dollar wat het bedrijf waarschijnlijk de das heeft omgedaan. De felle concurrentie op de direct-to-consumer-markt maakte een duurzaam bedrijfsmodel onhoudbaar, aldus Brandless in een verklaring.


Dutch design & Marokkaans ambachtsvrouwen

one square meter berber
One Square Meter Berber - beeld via Artisanprojectinc

Amie Dicke, Bertjan Pot, Mattijs van Bergen en Wieki Somers exposeren samen met Marokkaanse ambachtsvrouwen hun gezamenlijke werk in het historische Palais Bahia in Marrakech. ‘One Square Meter Berber‘, is een Nederlands-Marokkaans sociaal, artistiek project. Initiatiefnemer en ontwerper Mina Abouzahra heeft samen met curator Amanda Pinatih de tentoonstelling samengesteld en vormgegeven. Zij laten een intercultureel beeld zien van artistieke eenvoud waarbij het oude weefambacht de boventoon voeren. De tentoonstelling is te zien tot en met eind april 2020.


Januari 2020


Nieuwe collecties BottegaNove

BOTTEGAnove adam nathaniel furman
New Town: Adam Nathaniel Furman voor BottegaNove

Tijdens Maison&Objet presenteerde BottegaNove - producent van fantastische keramische en porseleinen tegels - New Town, een collectie tegels van Adam Nathaniel Forman (full disclosure: een van mijn favoriete ontwerpers). Je kent BottegaNove waarschijnlijk al van de ontwerpen van onder andere Cristina Celestino (Plumage) en Studiopepe (Haiku), daar is nu dus New Town aan toegevoegd: een collectie handgemaakte tegels waarin een moderne Italiaanse feel wordt gecombineerd met klassiek design uit Groot-Brittannië. De tegels zijn in verschillende kleuren en zowel glad als met textuur te krijgen. 


Geen foto's maar illustraties voor Vogue Italië

vogue italy illustrated greenwashing
Twee van de zeven verschillende covers van het januari-nummer van Vogue Italia

Voor het eerst in 55 jaar geschiedenis verscheen Vogue Italia in januari 2020 met een geïllustreerde cover (er zijn er zeven. van evenveel illustratoren) en ook het binnenwerk is volledig geïllustreerd. Voor liefhebbers van modeillustratie een bewijs dat fotografie niet per se nodig is om kleding te laten zien. Voor dit nummer zijn geen fotografen, stylisten, modellen, makeup-artists en set dressers op pad gestuurd. Milieuwinst! Hoofdredacteur Emanuele Farneti schreef op zijn Instagram dat het bespaarde geld wordt gedoneerd aan de restauratie van Fondazione Querini Stampalia in Venetië, dat zwaar beschadigd is door overstromingen. Een geweldige PR-actie (alle varianten zijn inmiddels collectibles) en een fraai staalte greenwashing in één, inderdaad. FastCompany spreekt van een 'stunt' en wijst erop dat Vogue weinig om het grotere probleem van vervuiling in de mode-industrie aan te pakken. 


Amsterdam Fashion Academy overgenomen door Luiss Business School

2020 Amsterdam fashion academy luiss business school
Gebouw van de Amsterdam Fashion Academie aan het Oosteinde in Amsterdam

De Amsterdam Fashion Academy is sinds 1 januari 2020 onderdeel van de Luiss Business School in Rome, onderdeel van de Luiss University. De Luiss Business School en de Amsterdam Fashion Academy delen een gemeenschappelijke visie op onderwijs met veel aandacht voor elke individuele student.

Ingrid Mijnheer, oprichter en directeur van de Amsterdam Fashion Academy, vindt het een geweldige stap voorwaarts voor de Amsterdam Fashion Academy. Zo blijven we in de voorhoede van de mode zal houden met behoud van onze unieke positie als een zeer gepersonaliseerde, kleine en vriendelijke mode-academie boordevol grote ideeën en creatieve exellentie.


A-zine, online magazine over architectuur

queen b studio lonk via a-zine
Beeld: Queen B, van Studio Lonk, via A-Zine

A.ZINE is een online magazine met een nieuw perspectief op architectuur. Architectuur – waaronder A.ZINE ook landschapsarchitectuur, stedenbouw en interieurarchitectuur verstaat – is van invloed op je welzijn. A.ZINE wil een een plek zijn voor zowel professionals als geïnteresseerde leken. Door de toegevoegde waarde van goed ontwerp zichtbaar te maken en toe te lichten, maar ook vernieuwing van het vakgebied en verdere professionalisering van de beroepspraktijk te stimuleren. De inhoud is verdeeld over rubrieken als Mevr. de Architect, Stad en Land, Het Ontwerp, De Blik en De Zaak.


Pixeltapijt van Studio Makkink & Bey

pixelated studio makkink bey csrugs
Pixelated van Studio Makkink & Bey voor CS Rugs

Voor CSrugs ontwikkelde Studio Makkink & Bey ‘Pixelated’, wollen 3D-vloerkleden in zes verschillende pixelated patronen. Makkink & Bey ziet tapijten als virtuele en fysieke landschappen. Door de code op het tapijt te scannen kom je terecht op een online cultureel platform met verhalen over kunst, design en architectuur. Met een nieuw ontwikkelde tuftmethode wordt het vloerkleed een tastbaar medium dat je naar een virtuele dimensie brengt. Made in Holland!


Barbie en Ken als Sovjetburgers

barbie ken soviet photography lara v
Lara_art_dolls 

De Russische 'doll photographer' Lara Vychuzhanina brengt Barbie en haar Ken tot leven in de Sovjet-Unie omstreeks 1985. Op basis van echte foto's creëerde ze met heel veel oog voor detail een levensecht appartement vol met levensechte miniatuur-accessoires. Check haar Instagram-profiel voor heel veel inspiratie! 


Ontmoet je nieuwe vriend(in): Neon 

NEON Lineup ai samsung
Neons - virtually, real

Samsung heeft een reeks virtuele wezens (dus niet 'robots' zeggen) onthuld die eruit zien en zich gedragen als mensen, inclusief emoties. De Neons hebben realistische karakters en daarom menselijke namen gekregen zoals Frank, Natasha en Hana. Geen 'Hey Neon' dus. 

In tegenstelling tot andere virtuele avatars en bots - denk aan Siri en Alexa - zijn Neons van Samsung in eerste instantie ontworpen om 'vrienden' te zijn met mensen. In de nabije toekomst kun je een Neon licentiëren of inzetten als vertegenwoordiger, adviseur, of zorgverlener. True friends!  



share