Winkelwagen

Close
Je winkelwagen is leeg.
Trends

New Luxury centraal bij Maison&Objet

Luxe is niet meer wat het was. Wie is opgegroeid met reality-tv, Instagram en Tik Tok, koppelt luxe niet aan marmeren vloeren of overdadige decoraties, maar aan pop- en straatcultuur, crafts en makers. Die nieuwe luxe staat centraal tijdens de januari-editie van de Maison&Objet.

Jaime Hayon, foto:grafie: Kyungsub // luxe interieur Jaime Hayon,  foto:grafie: Kyungsub

Nieuwe vormen van luxe

Met New Luxury als centraal thema laat de Maison&Objet zien dat de perceptie van ‘luxe’ aan het veranderen is. Op de beurs zul je dus niet alleen traditionele luxe zien — denk marmeren tafels en gouden handgrepen — maar ook nieuwe vormen. Vormen die je misschien nog helemaal niet met luxe had geassocieerd, maar anderen dus al wél. 

Leblon DelienneLeblon Delienne

Lux Populis: pop- en straatcultuur

De Lux Populis-stijl is gedreven door pop- en straatcultuur. Het is een wereld waarin reality-tv, Instagram en Tik Tok van enorme invloed zijn, waarin 'Master Chefs' en makers supersterren worden, peperdure limited edition sneakers van de schappen vliegen, en straatartiesten zoals Banksy de muren van verzamelaars sieren.

Voor ontwerpers als Leblon Delienne en Jaime Hayon is popcultuur een belangrijke bron van inspiratie - kijk maar naar de enorme sculpturen van iconen uit de popcultuur zoals Mickey Mouse.

Maison Dada

Uber Luxury: crafts & technologie

Bij Uber Luxury gaat het om de combinatie van vakmanschap en nieuwe technologie. Daarmee staat deze stijl met één voet in het verleden, en met de andere stevig in de toekomst. Binnen deze trend werken ontwerpers samen met wetenschappers om nieuwe materialen te ontwikkelen, smelt textiel samen met koper en LED-draden en worden meubelstukken kunstobjecten. De wachtlijsten voor dit soort objecten van verlangen worden steeds langer.

Opvallende namen binnen deze stijl zijn Maison Dada en Teamlab.

Teamlab: technologie, natuur en crafts

In de ontwerpen van Teamlab komen natuur, wetenschap en technologie samen. Het internationale team ontwerpers maakte al vele interactieve tentoonstellingen die overal op de wereld getoond zijn. Tijdens de januari-editie van de Maison&Objet is de Teamlab-installatie "Resonating Microcosms of Life - Solidified Light Color" te zien: een meeslepende installatie waarin natuur en de digitale wereld versmelten.

Teamlab

Signature zone

In de signature zone van de M&O vind je, naast designobjecten van bovengenoemde ontwerpers, ook high-end textiel en behangontwerper Dedar en prestigieuze designhuizen met een ultrachique couture-geest, zoals Missoni Home en Roberto Cavalli.

Wat is luxe voor jou?

Wat betekent luxe voor jou? En wat zien je klanten als luxe? Wordt het niet eens tijd om luxe met een andere bril te bekijken en je klanten te verrassen? Kom ideeën opdoen op de Maison&Objet in januari 2022.

Ook luxe: gratis tickets

Ook luxe lovers vinden het fijn om de beurs gratis te bezoeken. Dat kan! We mogen zoals altijd weer kaarten weggeven – wacht niet te lang, want ze zijn meestal snel weg. Hoppa!

Praktisch

  • Maison&Objet - thema New Luxury
  • Datum: 20 t/m 24 januari 24-28 maart 2022
  • Locatie: Parc des Expositions de Villepinte (Paris Nord), hal 7, zone Signature
  • Tickets
  • Programma

Virgil Abloh, vernieuwer van luxe

In high end mode was de invloed van straat- en popcultuur al veel langer zichtaar. De onlangs overleden designer Virgil Abloh was de grote aanjager daarvan - niet alleen in zijn ontwerpen, maar ook in zijn samenwerkingen. In zijn wereld was er ruimte voor autodidacten, remixers, graffity artiesten, skaters en andere nerd, liepen disciplines in elkaar over en lag de inspiratie letterlijk op straat. Sinds 2018 werkte hij voor Louis Vuitton, als mens wear designer in eerste instantie, uiteindelijk als artistiek directeur.

Homeware en kleding van Virgil Abloh's brand Off White

Virgil Abloh was een visionair op het gebied van visuele cultuur die zich zelf niet beperkte tot één domein - hij hield zich met enorm succes bezig met mode, architectuur, kunst en interieur, hij werkte voor mode-, design- en interieurmerken (ook Vitra en IKEA), had zijn eigen label Off White, en werkte samen met onafhankelijke kunstenaars, techies, muzikanten, filmmakers en andere nerds. Daarmee was hij een belangrijke inspiratiebron voor veel ontwerpers – niet vreemd dus dat zijn overlijden zo veel losmaakte in de mode- en designwereld.

Virgil Abloh overleed op 28 november 2021 aan kanker. Hij was nog maar 41 jaar. Er is enorm veel geschreven over hem en zijn betekenis voor design. Een paar favoriete artikelen:



share