Textiel

Fiber Futures: kunst uit Japan in het Textielmuseum

Dertig Japanse textielkunstenaars in één tentoonstelling, van traditioneel tot hightech: een gevarieerd beeld van de hedendaagse Japanse fiber scene

Japanese textile art Fiberfuture Textielmuseum
'Horizon' door Tetsuo Kusama. Foto: met dank aan International Textile Network Japan.

Van 3 oktober t/m 7 februari 2016 presenteert het TextielMuseum het werk van een dertigtal Japanse kunstenaars, waaronder gevestigde namen als Jun'ichi Arai, Naomi Kobayashi en Reiko Sudō. De tentoonstelling geeft een gevarieerd beeld van de hedendaagse Japanse fiber scene. Een ingetogen, maar af en toe ook uitbundige mix van werken aan de muur, monumentale installaties, sculpturen, video en architectuur. Uit de werken spreken zowel respect voor eeuwenlang gekoesterde ambachtelijke technieken en materialen als een open houding ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen.

Traditie & vernieuwing
Textiel voorziet in de meest basale menselijke behoeftes, maar wordt ook gebruikt in hypermoderne technologie zoals bijvoorbeeld ruimtevaart. Alle kunstenaars in 'Fiber Futures' maken gebruik van flexibele materialen zoals zijde, washi papier, jute, hennep, staaldraad, synthetische vezels en zelfs gerecyclede zijdecocons. De tentoonstelling telt vele eye-catchers, zoals de schitterende goudkleurige gordijnen van Jun'ichi Arai.

Fiberfuture Japan Textielmuseum
'vuurbestendig gordijn' door Jun'ichi Arai. Foto: Mareo Suemasa, International Textile Network Japan.

In het werk van Jun'ichi Arai is de combinatie van oude tradities met nieuwe technieken en materialen terug te zien. De brandwerende gordijnen ontwikkelde hij met speciale garens, waarop ultradunne coatings, waaronder aluminium, zijn aangebracht. Deze lagen worden plaatselijk weggesmolten zodat een glanzend oppervlakte ontstaat.

Lang niet alle werken in de tentoonstelling zijn zo hightech. De luchtige W-Orbit van Akio Hamatani heeft een simpel principe als uitgangspunt. Talloze draden van dezelfde lengte zijn aan een rond frame van vier meter doorsnee gehangen. Door de variërende afstand ontstaat een indrukwekkende W-vorm. Het indigoblauw in dit werk refereert weer aan de traditie, net zoals de frêle 'halo' van Japans papier met rode stempels en een kamerscherm opgebouwd uit oude Japanse kranten. Uit de duizenden zigzagsteken, gevouwen objecten en plooien in de tentoonstelling spreekt een fascinatie voor ambacht, handwerk en herhaling.

02 Fiberfuture
'W-Orbit' door Akio Hamatani.

In veel van de werken is de natuur als inspiratiebron terug te zien, van een stenenlandschap tot vormen die doen denken aan onderwaterwerelden en woekerende jungles. Daarnaast komen meer poëtische thema's zoals vergankelijkheid en het verstrijken van tijd aan bod in deze gevarieerde presentatie.

07 Fiberfuture
'Werk 2000-II' door Tetsuo Fujimoto

Programmering najaar 2015 | Rode Draad - Japan
'De Rode Draad' door de najaarsprogrammering van het TextielMuseum is het thema Japan. Rondom de tentoonstelling 'Fiber Futures' worden diverse activiteiten georganiseerd. Zo zijn er lezingen over eeuwenoude Japanse inpak- en textieltechnieken. Daarnaast worden diverse workshops en masterclasses georganiseerd waarbij je aan de slag gaat met Japans patroontekenen, Japanse weeftechnieken of Japanse reparatietechniek. De stalenkamer in de bibliotheek zal tevens het thema Japan uitstralen. Hier zijn prachtige voorbeelden van Japanse stoffen uit het einde van de 19e eeuw te bezichtigen. Daarnaast worden op de toonplanken boeken uitgelicht over Japanse textiel, zoals over de kunst van het inpakken (furoshiki) en Japanse tie-dye (shibori). De Textielshop verkoopt boeken en producten die aansluiten bij de tentoonstelling.

12 Fiberfuture
'Vorm van rood I' door Shigeo Kubota

De expositie was van oktober 2015 tot en met februari 2016 te zien in het Textielmuseum in Tilburg. 

Lees meer over Japans textiel en ambacht in het artikel Traditioneel Japans ambacht in hedendaags design

 



share