Fantastische moodboards, collages en paletten in uiteenlopende stijlen en verschillende thema's. Inspiratie voor een nagelnieuw jaar!
Sinds 2000 maakt Pantone in december de trendkleur voor het volgende jaar bekend. De kleur van 2018: ultraviolet, aldus Pantone. Hoe komen ze daarbij?
Kerst, Valentijnsdag, Pasen, Halloween... een beetje feest kan niet zonder (eigen) party goods!
Wat kunnen brands leren van musea? Waarom verpakken steeds meer merken hun boodschap in de vorm van een museum - en andersom: hoe kunnen musea werken met hun commerciële waarde zonder hun sociale doel uit het oog te verliezen?
Vlekken als dessin - we zagen een patroon ontstaan, in fashion, in grafische vormgeving en interieurdesign.
Interieur wordt steeds belangrijker in de hospitality industry. Salon Residence bracht dat 'live' in beeld in een tijdelijk boutique hotel in Singer Laren.
Kijken, ervaren, hébben. Het appartement als showroom, inspiratiebron en verkoopkanaal.
Perfect voor een nazomerse dag: je eigen blauwdrukken maken. Geen doka nodig, alleen wat chemicaliën en zonlicht. Dessinontwerper Dieuwertje van de Moosdijk deelt haar ervaringen, tips en trucs.
Kijk naar maskers door de ogen van Walter van Beirendonck in de expostie POWERMASK. Het boek bij de tentoonstelling toont aan dat de rol van maskers nog niet is uitgespeeld. Powerrr!
Geïnspireerd door Lidewij Edelkoort's Particles: nieuwe interieurmaterialen voor najaar/winter 2018-2019.
Veganistische bodybuilders, hipstermoslima's en goth paardenmeisjes - identiteit kent vele lagen. Van hokjesdenken naar kijken en zien.
Sportswear? Sleepwear? Athleasure zit daar ergens tussenin, en kom je overal tegen. Hoe vertaal je die stijltrend naar de winkelvloer?
Earth Matters gaat over wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en respect voor de aarde; ontwikkelingen die van groot belang zijn voor design, wetenschap en bedrijfsleven. De expositie is samengesteld door Lidewij Edelkoort en Philip Fimmano.
Millennials. Ze zijn voortdurend met hun mobiel bezig, en zorgen met al dat online shoppen voor de ondergang van de fysieke winkel. Is dat wel zo?
Illustrator en dessinontwerper Dieuwertje van de Moosdijk experimenteerde 10 dagen lang met sunprints – op stof én op papier. Hierdeelt ze haar ervaringen - wij kregen instant zin om ermee aan de slag te gaan.
Highlights en ervaringen van zowel bezoekers als exposanten. Het beste van Milaan 2017!
H&M Group denkt niet in doelgroepen maar in stijlgroepen. Dat wordt minitieus doorgevoerd, van collectie tot interieur en merchandise.
Presentaties in kerken en kloosters, veel symboliek en spirituele objecten - De Salone del Mobile was dit jaar letterlijk een hoogmis voor design. Amen, zegt Craftscurator.
Zes jaar Craftscurator: tijd voor een goed gesprek over het kiezen van niches, de rollercoaster van een eigen bedrijf en de toekomst van handmade design.
Lidewij Edelkoorts visie op zomer 2018, vertaald naar wonen en interieur: trends in een bipolair tijdperk.
IKEA werkt voor zijn eerste Afrikaanse collectie samen met Design Indaba, een groep architecten, kunstenaars en creatieven uit Zuid-Afrika, Kenia, Senegal, Egypte, Angola, Ivoorkust en Rwanda.
Afrika is on the rise in design, kunst, fashion en architectuur. Het nieuwe boek Africa Rising duikt in het hart van creatief Afrika waar de designindustrie groeit en bloeit en identificeert de leidende movers en shakers.
Na het uitbundige 'House of Games' en het rauwe 'Wild' staat nu verstilling centraal op Maison&Objet. Een thema dat, meer dan vorige trendthema's, dichtbij sociale en maatschappelijke uitdagingen van dit moment ligt.
Een preview van de 15e Dutch Design Week dat focust op 'the making of', en daarmee op makers en maakproces.
'Rafelranden van de schoonheid' in het Textielmuseum balanceert op de grens van aantrekking en afstoting.
Wat worden de kleuren van 2017? De trends in beeld gebracht door 8 kleurprofessionals!
Het gezicht van fashion is aan het veranderen. Letterlijk: de blonde, ranke meisjes die de catwalks en magazines sieren hebben gezelschap gekregen van 'plus size' en 50-plus modellen, van zwarte en Aziatische vrouwen, van moslima's met hijabs, van transgenders en van zichtbaar gehandicapte vrouwen. Waarom gebeurt dat, en waarom gebeurt dat nu?
'Mooi' is het woord niet. Modern borduurwerk is interessant en edgy en spettert van levenslust en creativiteit!
(Foto)verslag van een kleurrijke editie van Dutch Design Week!
#ddw16 #dutchdesign
Fotoverslag van opvallend design op de locaties Strijp-S, de Fuutlaan en Kazerne. Must-sees!
Of je op dierendag nou taarten bakt voor je hond, selfies maakt met je parkiet, een bodywarmer breit voor je kat, met je hamster naar de film gaat, of het allemaal onzin vindt, van deze beestachtige ontwerpen word je blij!
Na de uiltjes, de vosjes, de ananassen, de doodshoofdjes en de hartjes zijn nu de ogen als print overal aanwezig (of juist opvallend áfwezig). Spiegels van de ziel: ogen in mode en interieur
Het Tilburgse bedrijf Febrik wint dit jaar de EH&I-pin. Jurylid Edward van Vliet prijst de internationale allure van de innovatieve textielproducent.
Met een fijne balans tussen startende labels en bekende merken biedt vakbeurs showUP een mix van groen, sieraden, stationery, gifts, boeken en meer op het gebied van Home & Gift.
Maison&Objet's thema voor de september-editie van 2016 is 'House of Games': een speelse wereld vol symbolen en tekens, verhalen en sprookjes, vormen en kleuren.
Zuid-Afrikaanse designers mixen stijlen met groot gemak: sober Scandinavisch chic wordt moeiteloos gecombineerd met uitbundige Afrikaanse motieven, moderne digitale productietechnieken met handwerk, en gelikte surfaces met wollig mohair.
De knallende comeback van patches.
Ambachtelijke technieken vanuit alle continenten worden uit de kast gehaald, afgestoft en van een modern tintje voorzien. Dat geldt dus ook voor weven - en met name het het weven op de hand.
Lepels blijken perfect decoratiemateriaal: niet alleen in keukens en horecagelegenheden, ook in woonkamers en winkelinterieurs kom je ze tegen. Met de L van leuk & lekker: lepels!
Modernisme, cultuur en traditie ontmoeten elkaar in adembenemend Latijns-Amerikaans design.
Erfgoed, ambacht & innovatie in Tilburgs Textielmuseum
Workwear is het fundament voor Lidewij Edelkoorts prognose voor AW 17-18. Ook in interieurs zal 'werk' steeds meer zichtbaar worden.
Wilde jungles, tropische vogels, zoemende insecten en wonderlijke dieren... de natuur blijft een grote inspiratiebron voor designers. In de zomer van 2016 zien we een overload aan 'wilde' dessins, zowel in mode als in interieur.
Vergeet doelgroepen, denk na over stijlgroepen: niet hoe oud je bent en waar je woont zijn bepalend, maar wat je belangrijk vindt en waar je voor staat. Het Agender-concept brengt dat uitgangspunt verder door ook het man-vrouw denken volledig los te laten.
In heel Europa kampen warenhuizen met dalende omzetten. Toch doet warenhuis Merci in Parijs het erg goed. Wat maakt Merci zo uniek en succesvol?
Nog nooit heb ik zoveel hartjes om me heen gezien als de afgelopen tijd. Dingen vanuit je hart te doen wordt steeds belangrijker - en het is helemaal van deze tijd om dat uit te dragen.
Imperfecte en ongelijke vormen, ruwe materialen, aardetinten en verweerde texturen... 'wild' is het trendthema voor de januari-editie van Maison&Objet.
Voor de neat freaks: een ode aan het gebruiksontwerp
Het einde van conventies, het begin van nieuwe modellen, the emancipation of everything. Welkom in de 21e eeuw!
We zijn de afgelopen seizoenen bedolven onder de polkadots. De stippen sierden kleding op de catwalk, papierwaren, behang, beddengoed en wat-al-niet. Done with dots? Welnee!
Wat ontstaat er wanneer natuur, technologie en design samengaan? We verkennen de toekomst aan de hand van 'Next Nature'.
Twintig Nederlandse en Vlaamse interieurontwerpers maakten van het Singer museum in Laren een betoverend huis met mondain en eclectisch ingerichte kamers.
Dertig Japanse textielkunstenaars in één tentoonstelling, van traditioneel tot hightech: een gevarieerd beeld van de hedendaagse Japanse fiber scene.
Cheese is een tweejaarlijks, internationaal kaasfestival georganiseerd door de gemeente Bra (Italië) en Slow Food.
We spotten een ware renaissance van goud: goud accentueert meubels, omlijst spiegels, behangt muren, decoreert lampen en is verweven in textiel.
Kiki Poulisse kijkt naar de ontwikkelingen in kids fashion, accessories & gifts voor het zomerseizoen van 2016. What’s up in products?
Hoe is het mogelijk dat mode zo weinig weet te vernieuwen en te inspireren? Lidewij Edelkoort haalt hard uit naar de mode-industrie
Embryonic gaat over het koesteren en laten groeien van nieuwe ideeën en initiatieven. De samenleving krabbelt op na jaren van crisis, en zoekt nieuwe wegen.
Van traditioneel handwerk tot hypermoderne borduurmachines en van grafische patronen tot fusies van glas en textiel: er heerst een ware borduurmanie. Innovatie en inspiratie!
In Milaan ging het de laatste jaren vooral over experimenten en (maak)processen. Dit jaar konden we eindelijk de resultaten van dat geëxperimenteer bewonderen.
Blouses, jurkjes, jassen en accessoires met hartjes, lippen, fruit, cartoon characters en supermarktproducten... Popart is back - in your face!
'Making Africa' werpt nieuw licht op modern Afrikaans design.
Handgemaakt en DIY, ambacht en vakmanschap, duurzaam en fair, imperfect design, indigo en denim, patchwork en heritage fashion... Waar komen deze trends vandaan? Hoe zijn ze ontstaan? Japan in the picture.
Laten zien dat krijtverf méér is dan brocante en rustiek wonen - dat was kort gezegd de vraag die we kregen van het ecologische verfmerk Amazona.
Kleding in Nederland laten produceren – zou dat niet super zijn? De praktijk blijkt weerbarstig: stroeve communicatie, lange levertijden, een tegenvallende kwaliteit... Hasmik Matevosyan ging op zoek naar een betrouwbaar productiebedrijf
We zijn er klaar mee: de stamppot peen-en-ui, de muts die iedere dag een bad hair day maakt, de spekgladde bruggen en verloren handschoenen. Lente willen we, aan ons lijf, in ons huis en op ons bord.
De expositie How we work - new Dutch Design geeft inzicht in denkwijzen, ontwerpprocessen en technieken van ontwerpers.
De trend voor 2015: in actie komen, maken, dóen!
Must-see expositie over de mode van de toekomst in Boymans van Beuningen - materiaal, vorm, identiteit en duurzaamheid.
Dutch Design op z'n best! Tentoonstelling ter ere van tien jaar Studio Wieki Somers: Ongewoon Gewoon.
Van ascetisme naar opulentie: Lidewij Edelkoort's fashion trends voor zomer 2016 vertaald naar interieur.
Geen kok, geen keuken; pop-up restaurant Tincan in Londen serveert alleen vis uit blik met wat brood en salade. Prachtig vormgegeven blikjes uit de hele wereld, zó mooi dat je ze eigenlijk niet open wilt maken. Ook tijdens Pop Up Week Amsterdam is er een 'Canned Fish Tapas Pop-up Bar'. Aanrader voor de echte food- en designliefhebbers!
Veel mooi nieuw werk, een bijzondere lichting verse ontwerpers en spraakmakende projecten; de dertiende editie van Dutch Design Week was spannend en interessant!
Maison&Objet is groot. Héél groot. Wil je niet ten onder gaan in het visuele geweld van de duizenden exposanten? Bereid je dan goed voor!
Aargh... copycats! Kun je voorkomen dat een iemand met jouw idee aan de haal gaat? Nou eh... nee. Tenzij. It's complicated.
Oud nieuws dat je niet wilt missen: dit boek uit 1692 en geeft een bijzondere kijk in de manier van werken van een zeventiende-eeuwse ambachtsman.
Gender? Ha! Androgynie is de trend: de stijlen van David Bowie, Coco Chanel en Marlene Dietrich zijn inmiddels mainstream.
We weten het: twee ons groente, twee stuks fruit; weggooien is zonde. Maar joh, wat kun je fantastisch stempelen met groente en fruit!
De belangrijkste ontwikkelingen in kleur, vorm en techniek - een optimistisch verhaal voor zomer 2015.
Lidewij Edelkoort vertelt in haar lezing 'Van karton naar verbeelding' over haar eigen leven. Monique Tieleman doet verslag.
Über hip in de jaren 70, afgeschreven als tuttig, en inmiddels weer terug:van theepot tot hoofddeksel: met macramé kun je alle kanten op.
Hand made is onmiskenbaar trendy - maar is alles wat over ambacht wordt gezegd waar? Ehhhh...
Over de balans tussen functie en schoonheid, tussen duurzaamheid en plezier, tussen ‘voor iedereen’ en ‘voor mij alleen’.
Je wilt de mooiste opdrachten uitvoerne, voor de beste merken werken en bijdragen aan spraakmakende publicaties. Maar hoe bouw je je portfolio op? Een potentiële klant wil misschien wel iets heel anders zien dan jij denkt...
Wat verdient een stylist? Welke tarieven hanteren freelancers? Meer dan 500 mensen deelden hun ervaringen. De conclusie? It's complicated