Retail

Cursus Retail 3.0 - ontwikkel een onderscheidend retailconcept

3 maart 2020 - 6 mei 2020

Bijblijven in het retailvak? Weten hoe je je klant blijvend kunt boeien en binden? Doe mee met de cursus RETAIL 3.0!

retail cursus trends stijlgroepen pi

Links: Lafayette Parijs, uitgesproken, activerende kleuren voor de paskamers. Midden: popup Glossier Londen (popup), iedere ruimte een andere kleur behang. Over de top? Nee, aansprekend voor de jonge klantgroep! Rechts: Galerie Melissa Londen, een klassiek herenhuis waar veel te ontdekken valt.

In de cursus RETAIL 3.0 leert retailexpert Carin Frijters je in een overzichtelijk aantal lessen hoe de stenen winkel bestaansrecht heeft. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Ze neemt je mee langs belangrijke thema’s die een rol spelen bij het ontwikkelen van een onderscheidend (winkel)concept.

Heb je weinig tijd maar wil je wel bijblijven in het retailvak en op de hoogte zijn van alle do’s en don’ts om je consument te boeien en vooral te binden, dan is dit jouw kans!

gucci popup store
Gucci popup shop-in-shop-in Selfridges

Les 1. RETAILTRENDS EN CONCEPT

Trends bepalen en geven richting aan onze toekomst. Ze bieden daarmee structuur en houvast en zijn de basis voor een onderscheidend concept. Ze geven kwalitatieve verschuivingen vorm, zorgen voor veranderingen in het gedrag van consumenten en ontzenuwen vaak letterlijk de drang om alles te behouden zoals het is. De nieuwe keuzes moeten immers wél commercieel haalbaar en schaalbaar zijn. Typisch retail 3.0 dus. 

Les 2. CONSUMENT EN KLANTREIS

Welke kant beweegt de hedendaagse consument op? Is klantentrouw steeds zeldzamer en hoe kun je dit tij keren? Aan bod komt wat de behoeften van de klant is, wat hem drijft, hoe hij ‘zapt’ en welke trends je daarin ziet. Maar ook wat zijn stijlvoorkeur is en welke waarden daaraan ten grondslag liggen. Voordat klanten op pad gaan hebben zij steeds vaker al een deel van de klantreis afgelegd. Je gaat met deze inzichten aan de slag, wordt bewust van de werking van ‘touchpoints’ en ontdekt hoe je binnen jouw concept echt het verschil kunt maken.

browns popup berlijn
Browns (popup) Berlijn, een actuele kleurenmix en materiaalebruik zorgt voor een eigentijdse setting

Les 3. ONTWERP EN STYLING

Zonder de juiste vormgeving is een goed retailconcept niets meer dan een mooi idee. Deze les gaat over de grote lijnen binnen de fysieke ruimte, de vaste elementen, brengt structuur en geeft richting. En leert je omgaan met het belang van flexibiliteit in je concept.

Les 4. MERCHANDISE EN DE INZET VAN ZINTUIGLIJKE STIMULI

Wist je dat 70% tot 80% van de aankoopbeslissingen nog steeds plaatsvindt op de winkelvloer? Dáár liggen de kansen. Hoe voeg je waarde toe door de juiste inzet van de verschillende zintuiglijke stimuli en het samenspel daartussen? Merchandise wordt ook wel gezien als de stille verkoopkracht. Maar wat zijn daarbij de do’s en don’ts anno 2020? Die leer je tijdens deze les.

vitra antwerpen merchandise
Vitra Antwerpen. Is deze productpresentatie verleidelijk of juist niet? Producten presenteren kun je leren. En dat leer je tijdens RETAIL 3.0

Les 5. PHYGITAL RETAIL EN EINDPRESENTATIES

Lang niet iedereen zal willen starten met een webshop. Maar hoe kan je met jouw concept wel succesvol online zichtbaar zijn? De shopper van nu winkelt ‘hybride’ en stelt voor iedere klantreis weer een nieuwe mix van kanalen en middelen samen. Welke rol vervult jouw winkelconcept in deze reis? En hoe zorg je dat je geen tussenstation, maar de daadwerkelijke eindbestemming bent? Een van de antwoorden is ‘phygital retailing’. Waarbij fysieke en digitale kanalen samenvloeien tot één totale retailbeleving die klanten trekt, betrekt, informeert en converteert.

VOOR WIE?

De cursus RETAIL 3.0 is bedoeld voor iedereen die zijn (winkel)concept onderscheidend wil neerzetten voor zijn klanten en écht het verschil wil maken: retailers, fabrikanten, formule- en marketingmanagers, interieurontwerpers, visualmerchandisers, retailstylisten en alle andere winkelbouwers.

WAT?

Je gaat tijdens deze training werken aan je eigen business case. Sta je in de startblokken om een winkel te openen, heb je één of meerdere bestaande winkels dan ontdek je tijdens de lessen al snel waar de nieuwe stip op de horizon van jouw merk kan staan. En bouw je zo aan een onderscheidend concept.

studio brasch pink lucid dream
Studio Brasch: a lucid dream in pink

DATA EN LOCATIES

De cursus start dit voorjaar op 3 maart 2020. In totaal op vijf verschillende middagen van 13.00 tot 17.00 uur. Deze dagen vinden alle plaats op een centrale plaats in Nederland. 

  • Les 1. TRENDS EN CONCEPT – dinsdag, 3 maart 2020
  • Les 2. CONSUMENT EN KLANTREIS – dinsdag, 17 maart 2020
  • Les 3. ONTWERP EN STYLING – dinsdag, 31 maart 2020
  • Les 4. MERCHANDISE EN DE INZET VAN ZINTUIGLIJKE STIMULI – dinsdag, 14 april 2020
  • Les 5. PHYGITAL RETAIL EN EINDPRESENTATIES – woensdag, 6 mei 2020

RESULTAAT

Na het volgen van deze vijf lessen ben je weer helemaal up to date. Zo weet je echt alles over klantreizen (customer journeys) en hoe je deze onderscheidend kan inzetten voor de klantgroepen binnen jouw concept. Hoe speel je succesvol in op de behoefte van de klant? Hoe bied je de klant een steeds relevantere en persoonlijkere ervaring?

DEELNEMEN

Voor € 1.195 (ex btw) neem je deel aan alle vijf de cursusdagen en profiteer je van de laatste retail inzichten, tips en tricks. Deze prijs is inclusief een exemplaar van het boek Prikkel de Koopknop (t.w.v. € 42,50), lesbrieven, digitale hand outs en oefeningen voor thuis. 

Boek je voor 15 februari 2020 dan ontvang je het boek RetailTheater (t.w.v. € 29) als een inspirerend extraatje. Aanmelden kan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Losse lessen

Losse lessen zijn te volgen voor € 245 per les. Heb je vragen? Neem gerust vrijblijvend contact op met Carin Frijters door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of te bellen met 0031 6 22991709.

prada retail inspiratie kleur! magenta stijlgroepen
Prada Londen - simpel maar effectief. Ton-sur-ton een magenta kleurstatement roept om aandacht


share