Retail

Ontdekken, ervaren, creëren en kopen - over fluïde retail

In fysieke winkelomgevingen gaan bezoekers zelf bepalen wat ze ervaren: door (virtuele) interactie regisseert hij als het ware zijn eigen voorstelling. Fluïde retail heet dat - en daar ligt de toekomst. 

Ontdekken, ervaren, creëren en kopen - over fluïde retail Color Factory New York

De experience-economie begint steeds meer vorm te krijgen. "Experiences are more important than products now. In fact: experiences are products," zegt antropoloog en futurist (en goeroe) Brian Solis. 

Unieke ervaringen en oprechte verhalen maken dat producten zichzelf verkopen. Bezoekers van fluïde retailomgevingen doen unieke sensorische ervaringen op. Dat zorgt ook voor sterk geladen inzichten en overtuigingen over de waarde achter een merk of product - de ultieme branding die in aankoopbeslissingen beslist een rol zal spelen.

Color Factory, New York

Naarmate de online wereld groeit neemt de behoefte aan fysieke, werkelijke ervaringen toe. We willen ruimtes waarin we ons kunnen verwonderen, die ons meenemen in een andere wereld. De bijzondere ervaringen die dit oplevert zijn het waard om vervolgens – online of offline – te delen met anderen. 

color factory new york wheel macarons fluid retail
'Start looking in New York, there is color everywhere. Be inspired!' In New York opende afgelopen jaar 'The Color Factory', een samenwerking tussen kunstenaars, grafisch ontwerpers en makers die hun unieke kleurenverhalen vertellen

Ontdek het zelf
De verwondering die fluïde ruimtes oproepen ervaar je in alle zintuigen. Bij een goed interactief ontwerp beïnvloedt de bezoeker zélf wat er gebeurt - wat hij ziet, voelt, hoort of ruikt – en wordt hij uitgenodigd om verder te kijken en te ontdekken.

Wereldwijd zijn het musea die voorop lopen in deze ontwikkelingen, maar retail is flink bezig met een inhaalslag.

Teamlab Planets, Tokyo

Schoenen uit, broek opgerold en bezittingen in een kluis: voordat je je reis begint door Teamlab Planets zijn er een paar regels. De meeslepende installatie haalt inspiratie uit het zonnestelsel en neemt je mee door acht verschillende kamers. Na een licht opwaartse helling vervolg je door een ondiepe waterhelling. Voordat je naar andere kamers gaat zak je weg in een donkere, gedempte vloer met psychedelische projecties. Je vindt de uitgang in een kamer die gevuld is met gigantische, van kleur veranderende ballonnen.

teamlab tokyo light planets experience economy retail beleveniseconomie zintuigen branding
beeld: TeamLab Planets

Iedereen een eigen verhaal
Als bezoeker word je gestimuleerd om deel te nemen aan het 'kunstwerk'. De interactie tussen ruimte en bezoeker creëert voor iedereen een eigen verhaal - daarin gaat Teamlab Planets zelfs verder dan de Color Factory in New York.

Voorbij het visuele
Naarmate de belevingscultuur zich ontwikkelt, spelen technologen, ontwerpers en kunstenaars een steeds belangrijker rol, die is gericht op het verkennen van nieuwe ervaringsgerichte herhalingen die betoveren en boeien, en de grenzen van onze visuele wereld zullen verleggen.

Randloos labyrint
Je kunt bij TeamLab Planets uren in het 'randloze labyrint' doorbrengen. Er is een veelkleurige, digitale bloemenwaterval waar het water rond je lichaam stroomt. In een theehuis bloeien geprojecteerde bloemen in kopjes thee; de bloemblaadjes worden verspreid zodra je een kopje optilt. Er is een bos met bungelende lampen; hoe dichter je bij een lamp komt, hoe helderder deze schijnt.

Museum, pretpark of warenhuis

Teamlab Planets is een nieuw digitaal kunstmuseum, maar het zou net zo goed het pretpark of warenhuis van de toekomst kunnen zijn. Want ook in een (een ruimte in) een winkel kun je vergelijkbare installaties inrichten. Welke ervaring wil jij je bezoeker meegeven?

Tekst: Carin Frijters, RetailTheater



share