Print en dessin

Hoe duurzaam is digitale print?

Vóór corona was er al een verschuiving merkbaar in de print- en signmarkt: de vraag naar duurzame alternatieven nam toe. Niet alleen bij organisaties die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, maar ook bij 'gewone' winkels en brands. "Prijs is geen showstopper meer."

Hoe duurzaam is digitale print? Beeld via Canon

Geen voorraden aanhouden en alleen dat produceren waar behoefte aan is: digitaal printen is van zichzelf al een duurzame productiemethode. Maar hoe zit het met materialen en inkten? Stylink spreekt Rogier Suijkerbuijk, Customer Marketeer Imaging Supplies bij Canon Nederland. Vanuit die rol weet hij alles van inkt, papier en andere materialen, én heeft hij zicht op ontwikkelingen in de markt. Die markt vraagt om duurzame oplossingen, zegt hij. En dat komt goed uit: duurzaamheid is een van de pijlers van Canon.

digitale print behang canon duurzaam
Maatwerk behang - digitaal geprint

Buitenreclame, beursstands, instore communicatie - de impact van corona

In de vierde week van de lockdown spreken we elkaar via Skype. En ja: ook op de markt van digitale print heeft het coronavirus een grote impact. Print mag dan aangemerkt zijn als essentiële dienst, het virus zorgt voor een enorme afname in de omzet van print- en signbedrijven. Er is weliswaar een groeiende vraag van winkels naar vloerstickers en informatieborden, maar die kan niet voorkomen dat de printbranche hard geraakt wordt. “Vooral de vraag naar grootformaat prints is afgenomen – denk aan buitenreclame, beursstands en instore marketing,” vertelt Rogier Suijkerbuijk. Nu we de komende maanden moeten doen zonder festivals, theatervoorstellingen, beurzen en exposities zal de branche dat zeker nog blijven voelen.

rogier suijkerbuijk canon
Rogier Suijkerbuijk van Canon

Kyosei

Canon werkt volgens de filosofie van Kyosei, Japans voor 'samen leven en samen werken voor het algemeen belang'. “Deze filosofie staat voor alles wat wij doen als bedrijf,” vertelt Rogier Suijkerbuijk. “Het is dus ook de grondslag voor onze visie op duurzaamheid, waarin de positieve kracht van onze producten en diensten centraal staan.” Canon richt zich op twee speerpunten: Circulaire Economie en Imaging for Good, waarbij het bedrijf jongeren de vaardigheden, hulpmiddelen en platforms biedt om hun verhalen te delen met de wereld en om nieuwe kansen voor zichzelf en anderen in hun omgeving te creëren.

Stijgende vraag naar pvc-vrije materialen

In de tijd vóór corona merkte Rogier Suijkerbuijk van Canon een andere verschuiving op in de markt: er was een toenemende vraag om duurzame alternatieven voor traditioneel pvc-houdend materiaal. “Vooral voor organisaties die duurzaamheid een belangrijk deel van hun verhaal hebben gemaakt is dit belangrijk,” zegt de Canon-manager. “Dat geldt bijvoorbeeld voor musea en festivals, maar ook voor winkels en brands. Merken als adidas en Nike kunnen of willen het zich niet langer permitteren om niet-duurzame materialen te gebruiken in hun winkels of verpakkingen. Prijs is hierbij niet langer meer de showstopper.”

Milieuvriendelijke print-oplossingen

Voor vrijwel iedere printtoepassing biedt Canon inmiddels een pvc-vrij alternatief. Van posters (ook outdoor) en zelfklevende raamstickers tot banners, plaatmateriaal, backlit textiel en behang. “Waar mogelijk kiezen we voor papier,” aldus Rogier Suijkerbuijk. “Daar richten onze toeleveranciers hun productontwikkeling ook op in: zo wordt er op dit moment gewerkt aan de productie van een brandwerend golfkarton voor ons assortiment dat ook recyclebaar is. Dat is echt een mooie ontwikkeling.” Ook voor easy dots, stickers die eenvoudig zonder luchtbellen aan te brengen zijn, brengt Canon binnenkort een milieuvriendelijk alternatief op de markt.

Beeld via Canon

Ook op het gebied van inkten ontwikkelt Canon duurzame alternatieven, waaronder UVgel-inkt. Deze milieuvriendelijke, lichtbestendige inkt is direct droog en heeft een uitstekend kleurenspectrum en kleurdiepte. Groot voordeel voor printbedrijven: Met UVgel-inkt kunnen enorm hoge printsnelheden worden gerealiseerd, tot maar liefst 159 m2 per uur.

Pleidooi voor papier

Canon kiest dus waar mogelijk voor papier. Dat dat milieuvriendelijker is dan pvc-houdende printmedia geloven we best, maar is papier als product eigenlijk duurzaam? Ja, dat is het. Papier is zelfs een van de weinige écht duurzame producten. Papier is gemaakt van hout, een natuurlijk materiaal waarvan de productie weinig milieubelasting met zich meebrengt. Sterker nog: ook jonge bomen nemen CO2 op uit de atmosfeer en papier blijft zijn hele levensduur koolstof opslaan. Papier is bovendien volledig herbruikbaar. (En daar zit dan ook de crux: papiergebruik is inderdaad verantwoord wanneer het zo veel mogelijk gerecycled wordt. In Europa gaat dat om 72% van het gebruikte papier en karton.)

Het probleem van pvc

In pvc zitten chloor en schadelijke weekmakers. Bij verbranding van deze kunststof ontstaat het extreem giftige dioxine. Pvc verstoort verder de recycling van andere materialen omdat bij de verhitting ervan zuren vrijkomen. Andere kunststoffen worden daardoor brozer en zijn minder goed te recyclen. Andere moeilijk recyclebare stoffen hebben die eigenschap niet.

Innovatie, maar dan groen

Dat Canon zijn duurzame missie serieus neemt is ook te zien in de productiefabriek in Venlo. Daar krijgen oude printers na grondige revisie een compleet nieuw, tweede leven. Dat duurzaamheid en innovatie uitstekend samengaan blijkt uit het feit dat daar de printeronderdelen worden schoongemaakt met behulp van walnotenschilfers. Sustainability in een notendop!

walnotenschilfers schoonmaken canon secondlife printers
Voordat ze een tweede leven krijgen, worden printers schoongemaakt - o.a. met walnootschilfers. Beeld via Canon

Neem het initiatief

Vraagt je klant (nog) niet om milieuvriendelijke oplossingen? Als grafisch ontwerper of visual merchandiser kun je natuurlijk ook het voortouw nemen en ze wijzen op de mogelijkheden. Ook kleine stappen in duurzaamheid zijn zinvol!

Tekst: Anna Borsboom in opdracht van Canon



share