Interieur

Zo bouw je een goed portfolio

Je wilt de mooiste opdrachten uitvoerne, voor de beste merken werken en bijdragen aan spraakmakende publicaties. Maar hoe bouw je je portfolio op? Een potentiële klant wil misschien wel iets heel anders zien dan  jij denkt... 

Dit artikel is ouder dan drie jaar
Zo bouw je een goed portfolio

Sinja Bloeme, vorig jaar cum laude afgestudeerd, deelt haar ervaring als startend stylist. 

Eigen specialisme en kwaliteit ontdekken
Tijdens de opleiding kreeg ik het tweede jaar les in het vak Praktijkonderzoek. Doel van dit vak is je helpen om je eigen niche te bepalen en gemakkelijker je weg te vinden in het stylingvak. Een onderdeel is onderzoek doen naar de interieurmarkt en concurrenten. Aan de hand van verschillende opdrachten ontdekten we ons eigen specialisme en kwaliteiten. Maar zoals altijd, het meeste leer je in de praktijk.

Mijn eerste portfolio ervaring
Nog tijdens mijn opleiding werd ik via via uitgenodigd voor een gesprek bij Marcel Wanders in verband met een openstaande vacature. Mijn doel was kennis te maken, reactie te krijgen op mijn portfolio, een soort “open sollicitatie”. Vol goede moed en enigszins gespannen ging ik op pad naar de Wanders studio in Amsterdam. Van tevoren verdiepte ik me in het werk en de organisatie en ook keek ik via Google/LinkedIn wie mijn gesprekspartners waren om erachter te komen met wie ik precies te maken had en wat voor achtergrond zij hadden. Ik nam mijn portfolio mee en enkele zelfgemaakte miniatuur stoeltjes die ik tijdens de opleiding gemaakt had.

Tijdens het gesprek kwam ik erachter dat mijn portfolio nog te weinig gefocust was doordat het met name werk van tijdens mijn studie bevatte. Van al mijn vakken had ik iets toegevoegd in mijn portfoliomap waardoor niet duidelijk was waarin ik uitblonk en welke toegevoegde waarde ik zou hebben. Vragen die wel tijdens het gesprek op mij afkwamen. Ook had ik destijds nog geen ‘vrij werk’ gemaakt, waardoor ik te weinig van mijzelf kon laten zien. Eigen werk en/of vrij werk laten beter zien wie je bent en waar je interesses liggen.

Tijdens het gesprek bleek bijvoorbeeld ook dat een boekje dat ik had meegenomen met eigen beelden die ik had gefotografeerd de aandacht trok. Het is dus belangrijk om iets van eigenheid/jezelf te laten zien. Dit kun je ook goed terug laten komen in de manier waarop je je portfolio opbouwt en hoe je portfolio eruit ziet. Zie hier bijvoorbeeld enkele voorbeelden van verschillende portfolio’s van grafisch vormgevers tot fotografen. Allen creatief, maar allemaal weer op een heel eigen manier en met een geheel eigen uitstraling.

Portfolio boek voorbeeld inspiratie

Herkansing: portfoliogesprek bij Vroaam
Nieuwsgierig geworden naar meer reacties op mijn werk en op mijn portfolio meldde ik mij enkele weken later aan voor portfoliogesprekken bij het event Vroaam!, de jaarlijkse carrièredag voor creatieven. Hier nam ik een veel minder uitgebreid portfolio mee en vulde met name het boekje met eigen beeld aan. Degene met wie ik sprak vond dit eigen beeld veel over mij vertellen en perfect bij me passen. Ik had mijzelf dus al beter gepresenteerd dan bij Studio Wanders, doordat ik meer focus had aangebracht en beter wist wat ik wilde.

Wat ik heb geleerd en met jullie wil delen
Bovenstaande hoeft natuurlijk niet voor elke afgestudeerde te gelden en er is volgens mij geen generieke ‘sleutel tot succes’. Wel denk ik dat er een aantal (algemene) tips zijn die voor iedereen handig zijn bij het solliciteren of het voorbereiden op een gesprek:

  • Probeer tijdens en na je opleiding veel vrij/eigen werk te maken. Het is leuk en je blijft in ‘vorm’.
  • Bedenk wat je sterke kanten zijn en laat aan het bedrijf zien wat jouw toegevoegde waarde kan zijn. Ben je communicatief vaardig of kun je juist goed tekenen? Zoek een bedrijf dat bij je past om te gaan solliciteren.
  • Bedenk wat je eventueel (nog) niet kunt of mist qua kennis en voorzie jezelf van korte cursussen. Kijk bijvoorbeeld eens op Youtube.
  • Zorg dat je portfoliomap is aangepast op het bedrijf waar je wilt of gaat solliciteren. Niet al je werk is altijd geschikt om mee te nemen. Wees dus selectief en maak een gerichte keuze, net zoals in je CV.
  • Ben je bewust dat het voor een bedrijf niet altijd voor de hand ligt wat styling of een stylingopleiding precies inhoudt. Het is goed om hierover na te denken en dit inhoudelijk en via voorbeelden te kunnen uitleggen en naar de praktijk te vertalen.
  • Laat inspiratiebeeld zien wat je zelf hebt gemaakt middels fotografie, collages, etc. Dit geeft een beeld van wie je bent en onderscheid je van de rest.
  • Het gaat vaak niet alleen om je verhaal en op welke wijze je je werk presenteert maar ook of dit beeld klopt met hoe je jezelf presenteert. Ga uit van je eigen kracht en wees eerlijk over je leerpunten.


share