Interieur

Maison&Objet: (Re)generation!

Maison&Objet grijpt zijn 25e verjaardag niet aan om terug te kijken maar juist vooruit naar de komende 25 jaar. Hup toekomst! 

young talent maison et objet january 2020

Het kroonjaar 2020 heeft (RE)GENERATION als centraal thema: de mentaliteit, verlangens en verwachtingen van de nieuwe generaties: millennials en GenZ'ers. 

Betrokken generatie

In de januari-editie staat de mentaliteit van deze "betrokken generatie" centraal; een generatie die al verschillende crises heeft meegemaakt. Denk daarbij aan periodes van economische recessie, milieu- en klimaatcrises, maar ook aan wat er gaande is op het gebied van gender, identiteit, arbeid en migratie. In september zet de beurs de schijnwerpers op de 'augmented generation' - wat verwacht een generatie die is opgegroeid op een dieet van sociale media en internet?

regeneration maison&objet January 2020
Beeld via Maison&Objet

Ethiek leidend

"Geconfronteerd met meerdere wereldwijde crises, zijn twintigers en dertigers erop gebrand de wereld veranderen. Aangespoord door mensen als Greta Thunberg, aarzelen ze ook niet om actief betrokken te raken", vertelt Vincent Grégoire, trendwatcher bij NellyRodi. “Het is een generatie die betekenisvol verschil wil maken. Dat gegeven brengt op zichzelf al nieuwe waarden in lifestyle.” Het zijn goed geïnformeerde consumenten die ervan dromen terug te keren naar de natuur, die vegan materialen gebruiken en gericht zijn op gemeenschap. Met ethiek als leidraad staan zij voor fair trade, regionale, eerlijke en kleinschalige productie.   

regeneration maison&objet Paris style accessories 2020 January

Duurzaamheid

Uit het oogpunt van duurzaamheid vindt deze generatie het ook prima om items te ruilen of tweedehands te kopen - alles kan in iets moois worden veranderd. Hun mantra? Cool zijn, een attitude die hand in hand gaat met wellness. Vandaar ook de hang naar zachte bedden, padded banken en feel-good teksten op woontextiel en accessoires: ze creëren vriendelijke bubbels om lekker een rondje te surfen - liefst langs allerlei DIY-tutorials en life hacks. 

Showtime!
Designer Ramy Fischler illustreert tijdens Maison&Objet deze nieuwe consumententrends in een XL installatie. Het thema wordt verder uitgewerkt aan de hand van een selectie van nieuwe producten in de What's New-exposities -  altijd de moeite waard om een kijkje te nemen. À bientôt à Paris!

Maison&Objet Paris

mo regeneration januari 2020


share