Cultuur & Retail

Cultuur & commercie - the soft benefits

Cultuur en retail signaleert trends in cultuur en retail en adviseert op basis daarvan musea en andere culturere instellingen over hun winkel en assortiment.

De combinatie van cultuur en retail staat enorm in de belangstelling. Retailmerken presenteren zichzelf steeds vaker museaal; sommige hebben zelfs eigen musea. Tegelijkertijd gaan musea zich meer en meer gedragen als retailers, om zowel hun eigen merk te versterken als om extra inkomstenen te genereren. Hoe komen deze werelden bij elkaar? Wat kunnen zij van elkaar leren?

Ellen Groenveld, mede-eigenaar van Cultuur en Retail en Museumwebshops, signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld. Ze laat zien welke kansen er liggen voor museumwinkels en welke rol zij zelf kunnen spelen in de ontwikkeling van nieuwe producten, waaronder souvenirs. Ook adviseert zij musea op strategisch en uitvoerend niveau over hun (fysieke en online) winkel, assortiment en inrichting.

Topics:

  • Trends in (online) retail; kansen voor de museumwinkel
  • Storytelling: de museumbeleving vertalen naar de winkel
  • Trends in souvenirs. Wat wil de bezoeker meenemen?
  • Artsy cultural products. Wat zijn het, waarom heb je ze nodig?
Cultuur & Retail's stories:
Here we are: retaildesign op het snijvlak van identiteit en commercie

Here we are: retaildesign op het snijvlak van identiteit en commercie

Wat je noemt een uitdaging: ontwerp een museumwinkel in de historische setting van een kasteel zonder ook maar iets te veranderen aan het monument.