Coronatimes

DDW 2020 - alleen virtueel

DDW 2020 - alleen virtueel

DDW gaat dit jaar alleen door in virtuele vorm. Er was al hard gewerkt aan het ontwikkelen van een virtuele festivalervaring; nu is besloten dat alle geplande fysieke bijeenkomsten afgelast worden. 

Heimtextil Trends: “Nothing New, Everything New”

Heimtextil Trends: “Nothing New, Everything New”

Alles is anders maar niets is nieuw. Of wel? De key trends van Heimtextil voor 2021-2022 laten zien dat eerdere trends versterkt doorgaan. Het optimistisch stemmende uitgangspunt: de crisis is aanjager van innovatie.

Making Sense: masterclass met Christine Boland

Making Sense: masterclass met Christine Boland

Verrassend, vernieuwend, inspirerend en altijd relevant: in Making Sense laat Christine Boland zien waar de kansen liggen voor de toekomst. Ze biedt daarmee houvast en geeft richting - zowel voor innovatie als voor de continuïteit van je merk of organisatie. 

Maison&Objet: Digital Fair

Maison&Objet: Digital Fair

De septembereditie van Maison & Objet is - je verwachtte het al - volledig digitaal. Met een uitgebreid lezingenprogramma en een online showroom blijft september toch hét moment om nieuwe inspiratie op te doen. 

Zomer 2020: mini-festivals en intieme events

Zomer 2020: mini-festivals en intieme events

Vanaf 1 juni mogen we weer kleine bijeenkomsten organiseren. Dat gebeurt dan ook volop: de zomer van 2020 is er een van intieme events en mini-festivals. 

Mondkapjes: fashion statements in het nieuwe normaal

Mondkapjes: fashion statements in het nieuwe normaal

Van de catwalk naar de straat: al voordat we hier in Europa corona als bedreiging zagen waren mondmaskers een regelmatig terugkerend 'exotisch' accessoire. Een paar maanden later zijn de mondkapjes niet meer weg te denken uit het straatbeeld. 

September-editie Maison&Objet afgelast #corona

September-editie Maison&Objet afgelast #corona

Het zat er al aan te komen: ook de septembereditie van Maison&Objet is afgelast. De fysieke vorm dan: de beurs kondigt wel een grootse "Digital Fair" aan, met zowel showrooms als talks. 

Podcast met Li Edelkoort: Corona laat zien wat er mis is met de samenleving

Podcast met Li Edelkoort: Corona laat zien wat er mis is met de samenleving

In een speciale editie van de Business of Fashion Podcast betoogt Lidewij Edelkoort dat de corona-pandemie aan het licht brengt wat er mis is met de samenleving. De pandemie laat zowel de maatschappij als de mode-industrie zien dat we zullen moeten vertragen en de manier waarop we dingen doen moeten veranderen.

Vers werk: branding Studio Valentijn en De Lichtschool

Vers werk: branding Studio Valentijn en De Lichtschool

De lockdown was een prima gelegenheid voor deze prachtklus: de rebranding van Studio Valentijn en De Lichtschool, de bedrijven van licht-goeroe Annelies Valentijn. 

Lidewij Edelkoort - online trendseminars

Lidewij Edelkoort - online trendseminars

In tijden van corona geeft ook Lidewij Edelkoort haar trend forecasts via een videoverbinding. Jammer? Nou en of! Maar de programma's van Appletizer en NII er aantrekkelijk uit. La Li komt bij je thuis! 

Online inspiratie en advies voor Instagram

Online inspiratie en advies voor Instagram

Wil je tijdens de Coronacrisis blijven werken aan jouw bedrijf en heb je hulp nodig met styling, fotografie of Instagram? Anuschka van Hipaholic geeft ook online inspiratie- en adviessessies. Via Skype of Zoom dus helemaal Coronaproof!

Tips & toolkits: ruimtelijk ontwerp voor beurzen en tentoonstellingen

Tips & toolkits: ruimtelijk ontwerp voor beurzen en tentoonstellingen

Ruimtelijk ontwerpbureau Tom Postma Design stelt drie geïllustreerde handboeken ter beschikking met ruimtelijke en praktische tips voor musea en erfgoedinstellingen, kunstbeurzen en galeries. Ook nuttig voor wie andere events organiseert! 

Modemerken en -ontwerpers willen fundamentele veranderingen

Modemerken en -ontwerpers willen fundamentele veranderingen

De coronacrisis biedt een kans om fundamentele veranderingen tot stand te brengen, aldus een groep zwaargewichten uit de mode-industrie. Veranderingen die de bedrijfsvoering vereenvoudigen, mode milieuvriendelijker en sociaal duurzamer maken en veel beter afgestemd zal zijn op de behoeften van klanten.

Crowdfundingactie 'Red het Klederdrachtmuseum'

Crowdfundingactie 'Red het Klederdrachtmuseum'

Het Klederdrachtmuseum is een crowdfundingsactie begonnen om te voorkomen dat het moet sluiten. De coronacrisis hakt er diep in bij de onafhankelijke musea - de toegezegde steun lijkt vooral naar de grote musea te gaan. 

Oproep: publieke ruimte in de 1,5 meter-samenleving

Oproep: publieke ruimte in de 1,5 meter-samenleving

Hoe kunnen we elkaar nog ontmoeten als we voortdurend anderhalve meter afstand moeten houden? Als de kroegen, de theaters en musea gesloten zijn en we cursussen en lezingen alleen van achter ons scherm kunnen volgen? Stadslab RAUM zoekt ideeën en ontwerpen die aanzetten tot sociale ontmoetingen in de publieke ruimte waarbij anderhalve meter afstand wordt gewaarborgd.

Tassenmuseum definitief dicht

Tassenmuseum definitief dicht

Opnieuw slecht nieuws: Het Tassenmuseum in Amsterdam sluit definitief zijn deuren. Het was al duidelijk dat de coronacrisis het voortbestaan op het spel van veel musea, vooral de kleinere. Een kwart daarvan dreigt het einde van het jaar niet te halen. 

Royal Leerdam Crystal sluit deuren

Royal Leerdam Crystal sluit deuren

Wat een beroerd nieuws: Royal Leerdam Crystal sluit de vestiging in Leerdam. De uitbraak van het coronavirus gaf de laatste zet. De winkel in Leerdam blijft geopend tot 1 september; ook kun je nog terecht in de webshop.

Trends & trendwatching in tijden van corona

Trends & trendwatching in tijden van corona

De rol van trend forecasters verandert, aldus een lezenswaardig artikel op Vogue Business: die wordt veel meer adviserend. Tegelijkertijd zullen trends een minder belangrijke rol gaan spelen. Dat komt onder meer door het gebrek aan shows, beurzen en data: wie koopt wat wanneer tegen welke prijs. Hoe de mode- en lifestylebranche eruit zullen zien ná corona is onmogelijk te voorspellen. 

Wasbare mondkapjes - made in Holland

Wasbare mondkapjes - made in Holland

De vraag naar mondkapjes in Nederland neemt toe, zeker nu  in verschillende landen het dragen van een mondkapje voor iedereen die naar buiten gaat verplicht is. Nominette, het zusterbedrijf van EE Labels, heeft daarom wasbare mondkapjes voor consumenten ontwikkeld. Zo blijven de gecertificeerde mondkapjes – die hard nodig zijn in de zorg – beschikbaar voor professionals.

Videobellen in het juiste licht

Videobellen in het juiste licht

Videobellen = beh. Daar zit je dan met je slechte haar, met een kat die over je toetsenbord loopt en met het droogrek net in beeld. Voor wie er toch het beste van wil maken deelt licht-guru Annelies Valentijn tips & trucs om jezelf het beste uit te lichten. Nog even een sjaal om je haar, een beetje makeup... kom maar door met dat videobellen.

Help de winkelier

Help de winkelier

In deze tijd hebben winkeliers weinig tot geen inkomsten, terwijl de vaste lasten door blijven lopen. Platform HelpDeWinkelier wil daar iets aan veranderen. Op dit platform kunnen consumenten een waardebon kopen om hun favoriete winkeliers een hart onder de riem te steken; winkeliers krijgen een eigen pagina waar consumenten direct een waardebon kunnen aanschaffen. 

Online privéles machinebreien

Online privéles machinebreien

Ook de cursussen van STRIKKS - de designstudio voor gebreid textiel - staan voorlopig on hold. Je kunt daar nu wél terecht voor privéles: je kunt ze alles vragen over machinaal breien, de breimachine, wanneer je niet precies weet hoe een bepaalde breitechniek werkt, als je bepaalde knoppen niet snapt of wat nu de beste garenkeuze is voor jouw project. Ook bij technische problemen kan STRIKKS je helpen! 

C&A zegt contracten met fabrieken in ontwikkelingslanden op

C&A zegt contracten met fabrieken in ontwikkelingslanden op

Winkelketen C&A heeft het grootste deel van haar contracten met fabrieken in ontwikkelingslanden opgezegd. Volgens Human Rights Watch wil het bedrijf ook voor orders die al geproduceerd zijn of die nu in productie zijn niet meer betalen. Ook zou korting gevraagd worden op zendingen, met terugwerkende kracht tot 1 januari.

3D geweven jas voor de gezondheidszorg

3D geweven jas voor de gezondheidszorg

Een van de dingen die de Coronacrisis laat zien is hoe afhankelijk we zijn van het Verre Oosten, zelfs voor basisbenodigdheden als verband en infectiemiddelen voor de zorg. EE Labels uit Heeze toont aan dat die afhankelijkheid helemaal niet nodig is.