NO LABEL verliest merkbescherming
Kledingmerk NO LABEL is zijn Europese merkbescherming kwijt. De reden: het merk NO LABEL is niet onderscheidend voor kleding. Want. Dus.
Kledingmerk NO LABEL is zijn Europese merkbescherming kwijt. De reden: het merk NO LABEL is niet onderscheidend voor kleding. Want. Dus.
Het Europese merkenbureau EUIPO stelt dat de merknaam NO LABEL uit twee gewone Engelse woorden wordt. De gebruikelijk aanduiding voor merkloze kleding in Europa is ‘Un-branded products’ of ‘no-label products’. Zo'n benaming moet door iedereen vrij gebruikt kunnen worden en kan niet door één bedrijf worden gemonopoliseerd, stelt EUIPO. Daarom is in 2014 de Europese registratie van NO LABEL ten onrechte verstrekt.
De NO LABEL-case is een schoolvoorbeeld van de risico’s die een ondernemer neemt als hij kiest voor een beschrijvend merk, stelt Bas Kist op het blog van merkbeschermer CHIEVER. Vanuit marketingperspectief kan het aantrekkelijk zijn, zo’n naam die de consument meteen veel vertelt. Echter als de naam teveel vertelt en eigenlijk gewoon beschrijvend is voor de kenmerken van het product of de dienst, dan heb je juridisch wel een probleem.