Mode

Faux fake: Diesel creëert eigen nep-brand

l diesel deisel

Fake is niet per se nep, en ook niet per se van minder waarde. Dat was de rode draad van de MAKE.BELIEVE-lezing, en werd - dat is geen toeval, die dingen hangen in de lucht - onlangs ook door modemerk Diesel op een bijzondere manier gedemonstreerd. Met eigen fake-producten die werden verkocht onder het motto THE MOST ORIGINAL KNOCK-OFFS YOU'LL EVER WEAR. 

diesel deisel store fake

Eigen nep eerst

Tijdens New York Fashion Week opende Diesel een popup store voor het eigen nepmerk Deisel. Op Canal Street; ver weg van de chique winkelstraten en dé place to be voor goedkope knockoffs en andere nare neppers. Wie daar een winkel binnenloopt kan er vanuit gaan dat het om namaak gaat. 

Collector's items

In dit geval was er iets anders aan de hand: Diesel verkocht er eigen artikelen, ontworpen door het eigen designteam. Sterker nog: grote kans dat de Deisel-creaties collector's items worden - ze waren in no-time uitverkocht. "Het is een magische tijd voor brands," zegt Diesel-oprichter Renzo Rosso in de New York Times; een merk kan zichzelf én zijn imitaties omarmen. "If you can't beat 'em, join 'em. Make the fakes, pocket the cash."

Go with the fake

De campagne sluit perfect aan bij de 'Go with the flaw' campagne van Diesel, die mensen wil inspirern om trots te zijn op hun imperfecties en die als positieve eigenschappen te zien. Wie Deisel draagt is dapper genoeg om van de gebaande paden af te wijken, schaamteloos voorbij te gaan aan de status-status quo en dat te dragen wat ze willen. Overigens gingen Gucci en Vetements Diesel voor in het creëren van faux fakes.

Voor wie plannen had om de nep-Diesel te kopiëren: ook Deisel is geregistreerd als merk. 

MAKE.BELIEVE
Gucci en Vetements gingen Diesel overigens voor in het creëren van faux fakesOndermijnen deze brands daarmee de waarde van authentieke producten? Wat echt is en wat niet - en of dat eigenlijk iets uitmaakt - is een van de rode draden van het trend-event MAKE.BELIEVE. 

diesel deisel


share